Penguasaan Bahasa Melayu Kanak-kanak Prasekolah Berdasarkan Inventori Penilaian Kemahiran Terancang
DOI:
https://doi.org/10.15282/ijleal.v4.488Keywords:
Bahan ransangan, Kanak-kanak prasekolah, Penguasaan bahasaAbstract
Penggunaan bahan rangsangan yang bersesuaian adalah penting untuk mewujudkan proses pengajaran dan pembelajaran bahasa untuk kanak-kanak yang berkesan. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti penguasaan bahasa kanak-kanak prasekolah berdasarkan bahan rangsangan berbentuk gambar dan soalan-soalan yang terbahagi kepada lima bahagian linguistiks iaitu fonologi, morfologi, sintaksis, semantik dan pragmatik mengikut aras taksonomi Bloom (1956). 75 orang kanak-kanak dalam lingkungan tiga hingga lima tahun telah dipilih secara rawak dan ditemu bual menggunakan instrumen soal selidik bergambar yang dinamakan sebagai Inventori Penilaian Kemahiran Terancang. Dapatan kajian menunjukkan penguasaan bahasa kanak-kanak lima tahun lebih tinggi daripada kanak-kanak berumur empat dan tiga tahun. Menariknya, terdapat juga dapatan songsang terhadap tahap penguasaan bahasa kanak-kanak tersebut berdasarkan bahagian-bahagian linguistik yang diuji. Dapatan tersebut menunjukkan penguasaan bahasa kanak-kanak yang terlibat berkemungkinan dipengaruhi oleh ketidakseimbangan penyusunan bahagian-bahagian linguistik dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa mereka.