Tanggungjawab Hufaz Menurut Al-Nawawi Dalam Al-Tibyan Fi Adabil Hamlatil Quran

Authors

  • Murihah Abdullah
  • Abdul Hafiz Abdullah
  • Arieff Salleh Rosman
  • Mohd Faeez Ilias

Keywords:

Tanggungjawab hufaz, Hufaz Al-Quran, Pendidikan Tahfiz, al-Nawawi

Abstract

Pendidikan tahfiz merupakan sebahagian daripada pendidikan berorientasikan agama yang semakin popular di Malaysia. Penubuhan institusi tahfiz semakin meningkat akibat penawaran yang tinggi dalam kalangan masyarakat. Tujuan utama al-Quran dihafaz adalah untuk menjaga mutawatir al-Quran. Justeru artikel ini membincangkan tanggungjawab hufaz al-Quran setelah tamat menghafaz al-Quran menurut al-Nawawi berdasarkan kitab al-Tibyan fi Adabil Hamlatil Quran. Hasil penelitian mendapati tanggungjawab yang harus dipelajari oleh pelajar terbahagi kepada 2 bahagian iaitu sifat amanah dan integriti terhadap hafazan serta penggarapan imej hufaz al-Quran. Artikel ini diharap dapat menjadi panduan dalam merangka strategi setelah tamat menghafaz al-Quran dengan lebih baik

Author Biographies

Murihah Abdullah

Fakulti Tamadun Islam,
Universiti Teknologi Malaysia,
Univeriti Teknologi Malaysia, Skudai
Johor,

Abdul Hafiz Abdullah

Fakulti Pendidikan,
Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor,
Bandar Seri Putra,
43000 Kajang, Selangor

Arieff Salleh Rosman

Fakulti Pendidikan,
Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor,
Bandar Seri Putra,
43000 Kajang, Selangor

Mohd Faeez Ilias

Fakulti Pendidikan,
Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor,
Bandar Seri Putra,
43000 Kajang, Selangor

Downloads

Published

2001-12-20

How to Cite

Abdullah, M., Abdullah, A. H., Rosman, A. S., & Ilias, M. F. (2001). Tanggungjawab Hufaz Menurut Al-Nawawi Dalam Al-Tibyan Fi Adabil Hamlatil Quran. International Journal of Humanities Technology and Civilization, 1(1), 42–49. Retrieved from https://journal.ump.edu.my/ijhtc/article/view/812

Issue

Section

Articles